Agendawijzer
Boardletter 2022
Raadsnummer: rg339/2022
Geschreven op: 18-11-2022 | Laatst bewerkt op: 09-12-2022 | Status onderwerp: afgerond
Wat is de financiële stand van zaken en wat kan de raad daaruit afleiden?
Waar gaat het over?
Eerdere berichten
Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.
24 november - Vanavond sprak de accountant over zijn Boardletter. In het algemeen vindt hij de interne beheersing van de gemeente Almere goed, de stukken zijn duidelijk en er vinden goede interne controles plaats. Voldoende basis dus voor een goede jaarrekening straks. Hij lichtte er een aantal bevindingen uit. Per 2023 is de rechtmatigheidsverantwoording niet meer net als nu primair de verantwoordelijkheid van de accountant, maar van het college. Dat vraagt iets van de organisatie als geheel. Zaken als interne risico’s en voorkomen van fraude en dergelijke zijn niet alleen een zaak van de afdeling financiën, maar moeten ook levend gehouden worden richting directie en bestuur (en raad). Hij deed als aanbeveling: betrek de raad daarbij.
Een andere bevinding ging over de informatie technologie (IT): de basis nog niet op orde is. Zoals gebruikersbeheer of toegangsbeveiliging. Hij vindt dat dat prioriteit moet krijgen.
Verder benadrukte hij dat de financiële afrekening van de Floriade een aandachtspunt is waar hij extra op zal letten. De raad stelde de nodige verduidelijkingsvragen richting accountant en wethouder en kon zich verder in de bevindingen vinden. Voldoende besproken.