Agendawijzer
Gesprek met de accountant
Raadsnummer: 24231
Geschreven op: 12-06-2024 | Laatst bewerkt op: 25-10-2024 | Status onderwerp: in behandeling
In gesprek met de accountant: controle van gemeentelijke uitgaven
Waar gaat het over?
De gemeenteraad van Almere ontvangt jaarlijks de programmarekening of jaarrekening waarmee het college College = college van B&W verantwoording aflegt over de besteding van het budget. Om deze jaarrekening te controleren, wordt de raad geïnformeerd door een accountant. Dit gesprek met de accountant is een belangrijke stap voor de raad om te bepalen of het geld goed en volgens de regels is besteed. De accountant presenteert zijn bevindingen en biedt een accountantsverklaring aan. Tijdens een bijeenkomst krijgen raadsleden de kans om vragen te stellen en verduidelijking te krijgen over de financiële rapportage.
Waarom praat de raad hierover?
De raad bespreekt de Programmarekening en het accountantsverslag zowel uit het oogpunt van transparantie als om de uitgaven van de gemeente te verantwoorden. Dit is belangrijk omdat de raad de verantwoordelijkheid heeft om te controleren of het geld op een verantwoorde manier is besteed. Het gesprek met de accountant helpt raadsleden om een goed onderbouwde beslissing te nemen voordat zij in een later stadium politieke vragen en discussies aangaan met het college. Toezicht door de accountant is onder meer van belang om een onafhankelijke toets te laten uitvoeren en zo het vertrouwen van inwoners in de gemeentelijke financiën te ondersteunen.
Eerdere berichten
Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.
Volgend voorjaar (juni 2025) komt de jaarrekening op de agenda van de raad. Hierin doet het college verslag van de manier waarop het geld dat door de raad bij de begroting ter beschikking is gesteld, is besteed. De accountant toetst de jaarrekening op rechtmatigheid en brengt hierover een accountantsverslag uit.
Aan het verslag van de accountant gaat een maandenlange controle vooraf. Dit controleproces bevindt zich op dit moment in de beginfase. Vandaar dat de accountant de raad tijdens deze bespreking op 17 oktober '24 meenam in het plan van aanpak: het controleplan. De raad kon daarover vragen stellen en gaf input mee op welke punten de accountant extra alert mag zijn.
Wie kan ik hierover spreken?
Klik hier de portefeuillecategorie aan waar u interesse in heeft. U krijgt dan een overzicht van raadsleden en fractieassistenten die voor die portefeuille woordvoerder zijn.