Agendawijzer

Rapportage Dienstverlening 2023

Raadsnummer: 24204

Geschreven op: 17-07-2024 | Laatst bewerkt op: 25-10-2024 | Status onderwerp: afgerond

Afbeelding:Dienstverlening

Rapportage dienstverlening Gemeente Almere: Jaarverslag 2023

 

Waar gaat het over?

De Rapportage Dienstverlening 2023 van de gemeente Almere geeft een overzicht van de prestaties en ontwikkelingen binnen de gemeentelijke dienstverlening. Het rapport bundelt vier jaarverslagen: Dienstverlening, Bezwaarschriften, Klachten en Mediation. De gemeente wil haar dienstverlening verbeteren door middel van een persoonlijke en toegankelijke benadering, waarbij de feedback van inwoners en ondernemers centraal staat. Belangrijke initiatieven zijn onder andere het verbeteren van de leesbaarheid van brieven en het optimaliseren van de klantreis. Ondanks de positieve ontwikkelingen zijn er nog aandachtspunten, zoals telefonische bereikbaarheid, terugbelverzoeken en doorlooptijden.

Waarom praat de raad hierover?

De gemeenteraad bespreekt de Rapportage Dienstverlening 2023 om goed geïnformeerd te worden over de tevredenheid van inwoners en ondernemers, en de manier waarop klachten en bezwaren zijn behandeld. De bespreking helpt de raad om inzicht te krijgen in de huidige trends en aandachtspunten binnen de gemeentelijke dienstverlening. Dit is essentieel voor het verbeteren van de dienstverlening in de toekomst. Daarnaast geeft de rapportage belangrijke input voor het dienstverleningsplan dat later dit jaar aan de raad ter besluitvorming wordt aangeboden. Door deze bespreking kan de raad beter sturen op de verbeteringen die nodig zijn voor een efficiëntere en klantgerichtere dienstverlening.

U vindt de stukken in onze documentwijzer:

https://documentwijzer.raadvanalmere.nl/app/instrument/24204


Eerdere berichten

Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.

Ieder jaar brengt het college aan de raad verslag uit over de kwaliteit van de diensten die de gemeente in het jaar daarvoor leverde. Dat gaat bijvoorbeeld over onderwerpen als telefonische bereikbaarheid en klanttevredenheid over de website van de gemeente, maar ook over afhandeling van vergunningen, bezwaarschriften en klachten.

Tijdens de bespreking op 17 oktober '24 boog de raad zich over de Rapportage Dienstverlening 2023. De raad stelde een groot aantal vragen die vaak ook diep op de materie en uitvoering ingingen. Dat was de reden dat de wethouder niet voor alle onderwerpen ter plekke een antwoord paraat had. Een aantal vragen van raadsleden zal daarom in de komende twee weken per brief alsnog beantwoord worden.

Een meer politiek gesprek over de gemeentelijke dienstverlening vindt naar verwachting begin 2025 plaats. Dat zal zijn als het college de nieuwe dienstverleningsvisie aan de raad aanbiedt.

 


Wie kan ik hierover spreken?

Klik hier de portefeuillecategorie aan waar u interesse in heeft. U krijgt dan een overzicht van raadsleden en fractieassistenten die voor die portefeuille woordvoerder zijn.

Vergelijkbare artikelen
Artikel delen:
Portefeuille categorie: Gemeentelijke organisatie, dienstverlening
Tags: dienstverlening
Raadsnummer : 24204