Agendawijzer
Veilig Thuis wachtlijsten
Raadsnummer: RG417
Geschreven op: 19-11-2021 | Laatst bewerkt op: 24-03-2022 | Status onderwerp:
Tijdens de corona-pandemie is het aantal meldingen dat binnenkomt bij Veilig Thuis Flevoland, en vooral de complexiteit daarvan, toegenomen. Daardoor zijn de wachtlijsten toegenomen.
18 november 2021 - Carrousel afgerond
Veilig Thuis is het meldpunt waar je (kinder)mishandeling of misbruik kunt melden. Het beeld is dat het vooral gaat over kindermishandeling. Dat klopt niet; de meeste meldingen betreffen mishandeling van vrouwen. Na een melding, adviseert een medewerker van Veilig Thuis het slachtoffer over wat en hoe te doen. Afgelopen juli werd de raad geïnformeerd over Veilig Thuis omdat er te veel tijd zat tussen de melding en het oppakken van de melding. Hierdoor ontstonden onveilige situaties. Een aantal raadsleden was benieuwd naar de huidige stand van zaken. Met extra geld van de gemeente is de wachtlijst teruggebracht. De gemeenten in de regio Flevoland voeren nu gesprekken met de organisatie over financiële ondersteuning volgend jaar. De raadsleden waren tevreden; ze willen wel vinger aan de pols houden.
Waar gaat het over?
Het college College = college van B&W heeft de raad in juli per raadsbrief geïnformeerd over de urgente situatie bij Veilig Thuis Flevoland. De wachtlijsten zijn opgelopen, er kan niet meer worden voldaan aan de wettelijke termijnen en er kan onvoldoende zicht worden gehouden op de veiligheid in deze huishoudens. Een fractie wil deze situatie bij Veilig Thuis bespreken met het college en de raad, ook omdat de wachtlijsten een terugkerend probleem zijn. Ook wil men de mogelijkheden te bespreken om dit probleem structureel aan te pakken.
Waarom praat de raad erover?
Omdat een (of meer) raadsleden het van belang vindt om dit nu te bespreken.
Waar vind ik de documenten?
In de gesprekswijzer meer informatie over deze agendering en links naar de documenten.
Eerdere berichten
Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.